Wzdłuż Wybrzeża Świnoujście - Hel Dzień 2 Dziwnów - Kołobrzeg

Niedziela, 2 września 2012 · dodano: 15.09.2012 | Komentarze 1

Budzimy się rano, śniadanko i o 10 w drogę.
Ale najpierw na chwilę na plaże, nakarmić Daj-Daje...

... i jeszcze zobaczyć most zwodzony,

Niestety był w remoncie.

Z Dziwnowa kierujemy się do Trzęsacza na ruiny kościoła.

Ruiny gotyckiego kościoła św. Mikołaja z XV w. obrazują niszczycielski żywioł Morza Bałtyckiego. Zbudowany został w głębi lądu ok. 2 km od klifowego brzegu. Morze systematycznie podmywając brzeg od wieków zbliżało się do kościoła. W połowie XIX w. kościół zamknięto. W 1901 r. runęła pierwsza ściana, później kolejne fragmenty kościoła. Ostatnie osunięcie miało miejsce w 1994 r. Obecnie pozostał tylko niewielki fragment ostatniej ściany kościoła znajdujący się niespełna 40 metrów od brzegu Morza Bałtyckiego...

Ale już koniec historii - jedziemy dalej do Latarni Morskiej w Niechorzu.

W Niechorzu na 22 metrowym klifie wybudowany został w 1866 roku wspaniały 45 metrowy zabytek architektury. Światło latarni można dostrzec z odległości ponad 36 km, dzieje się to za sprawą specjalnej żarówki o mocy 1000 W, jej moc jest 20-krotnie wzmacniana przez specjalny system pryzmatów. Z balkonu latarni można podziwiać wspaniałą panoramę... ale to wszystko dopiero po pokonaniu 210 stopni :)

No jedziemy dalej, kierujemy się na Pogorzelicę. W tym mieście czeka nas niespodzianka...

Jednostka Wojskowa?
Nie.

Przez teren, który jeszcze niedawno był niedostępny dla cywili powstaje ścieżka rowerowa Pogorzelica - Mrzeżyno. Długość trasy 13.889 kilometra.
Na całej trasie znajdują się cztery punkty na komfortowy odpoczynek i punkt widokowy na Morze Bałtyckie.

Ścieżka na początku jest betonowa...

...potem jest kostka brukowana (masakra)...

...a potem jest już żwirek.

W końcu docieramy do Mrzeżyna, chwilka relaksu i do Kołobrzegu.
Docieramy po 16, znajdujemy nocleg w pierwszym lepszym domu...
Szybkie mycie i na miasto.
Udaję się nam jeszcze zwiedzić Latarnie Morską.

Pierwsze światło latarni morskiej w Kołobrzegu zapalono w 1666 roku.
Wieża latarni wznosi się na wysokość 26 m nad terenem, a jej zasięg dochodzi do 16 Mm. Źródłem światła jest obrotowy aparat optyczny o dziesięciu ścianach świetlnych, a w każdej ścianie umieszczone są dwie żarówki, każda o mocy 200 W. Światło latarni wznosi się na wysokości 36,5 m.

Potem idziemy jeszcze na molo.

Dzień 3