avatar Ten blog rowerowy prowadzi gary z miasteczka Gliwice. Mam przejechane 45075.86 kilometrów w tym 4148.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 16.11 km/h

Październik, 2014

Orla Perć - Granaty

Niedziela, 12 października 2014 · dodano: 17.10.2014 | Komentarze 2

Żadnych planów na sobotę nie mieliśmy, ale wpadł mi pomysł do głowy, by skorzystać z październikowej pogody i wybrać się w Tatry.
Zaraz dzwonię do Ani i mówię o pomyśle.
Ania... zobaczymy...
Nie ma co się zastanawiać, jadąc do pracy tankuję auto prawie do pełna i stawiam Anię w sytuacji bez wyjścia.
Z pracy urywam się prędzej, jadę do domu i pakuję nas w góry, Ania tymczasem śpi w Katowicach.
Do Katowic docieram o pierwszej w nocy.
Ania powoli się zbiera i o wpół do drugiej wyjeżdżamy w stronę Zakopanego.
W międzyczasie rozmyślamy na jaki szlak się wybrać. Może z Kuźnic na Kasprowy, a potem na Świnicę, a może z Brzezin na Murowaniec i na Kozi Wierch…
W końcu spokojnie dojeżdżamy przed piątą do Brzezin.
Wszędzie ciemno, nie ma żywej duszy.
Szykujemy się i w drogę, kierunku Murowaniec. Tempo mamy dość dobre dzięki Ani, ponieważ po przeżyciu przygody w Rumunii wszędzie widziała niedźwiedzie. Po niespełna 1,5 godziny docieramy do Schroniska PTTK Murowaniec na Hali Gąsienicowej, które jest położone w Dolinie Suchej Wody Gąsienicowej.
W schronisku chwila przerwy. Myślimy gdzie w końcu iść. Postanowione - wybieramy Granaty.
Kierujemy się najpierw szlakiem niebieskim nad Czarny Staw Gąsienicowy.

Dochodzimy do rozdroża szlaków w dolnym piętrze Koziej Dolinki, skąd w górę prowadzą dwie ścieżki - w prawo na Kozią Przełęcz (szlak żółty) oraz w lewo do Żlebu Kulczyńskiego i na Zadni Granat - szlak zielony

Szlak zielony prowadzi pod górę wśród głazów po wygodnych stopniach.
Łatwa, ale męcząca ścieżka wiedzie piarżysto-trawiastym zboczem zakosami pod górę. Podchodzimy pod piarżysty żlebek, wzdłuż którego idąc pod górę, po skale, na krótkim odcinku napotkamy nieznaczne trudności. Wyżej ścieżka wiedzie zakosami wśród trawiastego terenu. Szlak częściowo wyłożony jest kamiennymi stopniami, jednak na sporych odcinkach ścieżka jest dość mocno zniszczona i pokryta niewygodnym żwirkiem.

Pod samym wierzchołkiem zielono znakowana ścieżka łączy się z czerwono znakowaną Orlą Percią. Skręcając w lewo szlakiem czerwonym zostaje już tylko krótki odcinek podejścia łatwym odcinkiem grani na najwyższy szczyt Granatów.
W końcu wyczerpani wchodzimy na najwyższy szczyt Granatów - Zadni Granat 2240 m.n.p.m.
Granaty są masywem górskim w bocznej grani Tatr Wysokich między Doliną Gąsienicową a Buczynową Dolinką. To właśnie przez nie biegnie najsłynniejszy tatrzański szlak - Orla Perć. Składają się z trzech szczytów:
Zadni Granat 2240 m.
Pośredni Granat 2234 m.
i
Skrajny Granat2225 m.
Zbudowane z granitu stoki cechują się zdradliwością, przepaścistością.
Z Zadniego Granatu szlak schodzi wąską, ale pozbawioną trudności ścieżką w stronę Buczynowej Dolinki. Przez siodło Pośredniej Sieczkowej Przełączki 2218 m. wchodzimy na wierzchołek Pośredniego Granatu.

Przed Skrajną Przełączką trzeba zrobić krok nad słynną szczeliną, nad którą zawieszony jest łańcuch. Ma ona szerokość ok. 1 metra.

Ze Skrajnej Sieczkowej Przełączki opada na lewo, w stronę Doliny Gąsienicowej, znany z wypadków Żleb Drege’a. Ma około 400 m długości i jest zdradliwy; w górnej części jest dość łagodny i szeroki, zaś w części dolnej kończy się około 180-metrowym pionowym i poprzewieszanym kominem. Jest pułapką bez wyjścia dla turystów.

Na Skrajny Granat wchodzimy w prostszy sposób. Do pokonania jedna skalna rynna. Z najniższego z Granatów roztacza się przepiękny widok zarówno na Dolinę Pięciu Stawów Polskich, jak i Dolinę Gąsienicową.
Ze Skrajnego Granatu schodzimy żółtym szlakiem,

który ciągnął się bez końca.
W końcu koło 17 zmęczeni docieramy do schroniska. Jemy zasłużony obiad w schronisku, Ania zamawia zupę pieczarkową i spaghetti, a ja naleśniki ze szpinakiem. Fajnie by było, gdyby był już koniec, ale przed nami około dwie godzinki do Brzezin. Idąc robi się coraz ciemniej, Ania zaczyna widzieć niedźwiedzie. Masakra, przyspieszamy, niedźwiedzi coraz więcej, zaczynają nas gonić... no dobra przesadziłem, a już się rozkręcałem. Cali i zdrowi, bez żadnego pazura w tyłku, docieramy do samochodu. Do Gliwic docieramy po 23.