Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi gary z miasteczka Gliwice. Mam przejechane 46545.42 kilometrów w tym 4148.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 16.38 km/h
Więcej o mnie.



button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl

button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl

baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy gary.bikestats.pl

Archiwum bloga

Dane wyjazdu:
0.00 km 0.00 km teren
h km/h:
Maks. pr.:0.00 km/h
Temperatura:
HR max: (%)
HR avg: (%)
Podjazdy: m
Kalorie: kcal
Rower:

Kopalnia Guido

Piątek, 2 listopada 2012 · dodano: 04.11.2012 | Komentarze 0

Niemal każdy wie, że w Polsce można zwiedzić słynne kopalnie soli w Wieliczce i Bochni. Zdecydowanie mniej osób zdaje sobie sprawę, że można zobaczyć także kopalnie węgla. Jednym z miejsc udostępnionych do zwiedzania jest zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu.



Kopalnię założył książę Guido Henckel von Donnersmarch w 1855 roku, aby dostarczyć węgiel do należącej do niego huty. Gdy złoża węgla wyczerpały się kopalnię przekształcono w węzeł odwadniania, który funkcjonował do lat 30-tych XX wieku. Później, kiedy sąsiadujące kopalnie zaczęły wydobywać węgiel na niższych poziomach węzeł zamknięto, a kopalnia stała się nieczynnym wyrobiskiem. W 1967 roku przekształcono ją w centrum doświadczalne, w którym testowano maszyny górnicze produkowane w zakładach KOMAG w Gliwicach. W 1982 roku w kopalni urządzono skansen górniczy, który funkcjonował do 1996 roku. Po długiej przerwie wznowił on działalność w 2007 roku jako Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego „Guido”. Zobaczyć tutaj można dwa poziomy: 170 i 320 metrów pod ziemią. Kopalnia należy do Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

Pierwszym, rzucającym się w oczy elementem, jaki spotykają turyści odwiedzający kopalnię Guido jest zbudowana w 1931 roku wieża szybowa szybu "Kolejowy". Teraz stalowa, nitowana konstrukcja, wcześniej, aż do 1888 roku była w pełni drewniana. Szyb kolejowy (przekrój o średnicy 4m) jest wyposażony w jedno urządzenie - maszynę wyciągową Berlin z 1927 roku (obsługiwaną przez silnik na prąd stały o mocy 560kW), która transportuje turystów na poziomy 170m i 320m pod ziemią. Warto zaznaczyć, że jest to maszyna na oryginalnych częściach, jedynie na bieżąco poddawana konserwacji.

Maszynownia...



... najpierw ją zwiedzamy i upewniamy się że działa sprawnie, abyśmy mogli zjechać na dół z prędkością 4 m/s oryginalną górniczą szolą, zamocowaną na stalowych linach o średnicy 46 mm oraz 980 metrach długości.

Poziom 170 to stara część kopalni pochodząca z XIX wieku.





Z podszybia poziomu 170 trasa prowadzi nas w głąb podziemi poprzez wykuty w litej skale przekop. W klimat XIX-wiecznej kopalni wprowadzą nas świetnie zachowane stajnie końskie sprzed przeszło stu lat.



Kopalniane chodniki doprowadzą nas do wielkich, murowanych komór, w których można zapoznać się z problematyką odwadniania podziemnych wyrobisk. Na tym poziomie udało się pokazać tradycje i kulturę górniczą - możemy obejrzeć ekspozycje górniczych narzędzi, lamp sprzętu ratunkowego oraz wystawę geologiczną. Wszystko w doskonale zachowanych korytarzach i komorach górniczych. Bardzo ciekawa też jest budowa geologiczna tego miejsca. Warstwy skał z zapisanymi na nich śladach tektoniki, nacieki, kryształy kalcytu - wszystko to składa się na ten swoisty rezerwat przyrody nieożywionej, który potęguje niepowtarzalną atmosferę tego podziemnego świata.









Komora Pomp.



I Skarbnik.



Następnie zjeżdżamy na Poziom 320. To drugi, najgłębszy poziom zabytkowej kopalni, wydrążony na przełomie XIX i XX wieku, z systemem korytarzy opartych na dwóch wyrobiskach o łącznej długości około 2,5 km, oferujący m.in. jedyną w Europie podwieszaną kolejkę górniczą.



Schodzimy wgłąb wyrobiska nachylonego pod kątem 18 stopni.



Tam można zobaczyć naturalne wyrobiska zachowane w stanie zbliżonym do pierwotnego. Atrakcją są tutaj stare, wciąż funkcjonujące maszyny górnicze takie jak:



Kombajn chodnikowy


Kombajn węglowo-bębnowy


I ulubione przenośniki taśmowe Ani...




... oraz 800-tonowy zbiornik na węgiel.

Po 2,5 godzinie zwiedzania wracamy na powierzchnię...

Kategoria Bez Roweru



Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy. Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa razpr
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]