Maks. pr.: km/h

Hungary - Budapest Dzień 2

Sobota, 15 sierpnia 2015 · dodano: 22.10.2015 | Komentarze 0

Drugi dzień jest tak samo upalny jak wczorajszy - prawie 40 stopni. Dla nas będzie nieco chłodniejszy, chwilami zimny, bowiem udajemy się do Budzińskich jaskiń.
Do jaskini trzeba dojechać, zatem wsiadamy w tramwaj 41, potem 61 i jeszcze 6.
Przesiadamy się jeszcze na autobus nr 65, którym dojedziemy pod samą jaskinię. Przystanek, na którym wysiadamy, to Pál-völgyi cseppkőbarlang.
Jaskinia Pálvölgyi, usytuowana w północnej części Wzgórza Macieja, to trzecia pod względem wielkości jaskinia na Węgrzech. Została ona przypadkowo odkryta z pocz. XX w., ale nawet do dziś nie została ona jeszcze całkowicie zbadana.

Udostępniona trasa ma pół kilometra, a zwiedzający muszą pokonać więcej niż 400 schodów.
Temperatura wewnątrz jaskini jest stała o każdej porze roku i wynosi 11 st. C.

Czas zwiedzania około 50 minut, podczas którego pokonujemy wąskie przejścia oraz różnice poziomów.
Atrakcją jest niewątpliwie prawie pionowe wejście po 7-metrowej drabinie (120 stopni)...

i przeciskanie się między ścianami.

Jaskinia jest częścią Narodowego Parku Duna-Ipoly,

Po wyjściu z jaskini udajemy się do jaskini Szemlő-hegyi, która znajduje się niedaleko Pál-völgyi - z jaskini Pál-völgyi trzeba przejść ok. 400 metrów.

Jaskinia Szemlőhegyi, która usytuowana jest w południowym zboczu Wzgórza Macieja, została z kolei odkryta w 1930 r. Początkowo została ona udostępniona turystom, ale z powodu wandalizmu okolicznych mieszkańców, jaskinia została zamknięta z końcem lat 50 – tych. Ponowne otwarcie labiryntów nastąpiło w połowie lat 80 – tych. Charakterystyczną cechą Jaskini Szemlőhegyi są delikatne nacieki w formie bąbelków i gipsowe,

mieniące się sztucznym świetle tysiącami barw gipsowe kryształki. Jaskinia posiada także znakomity mikroklimat, dlatego na jej dolnym poziomie znajduje się pieczara, w której prowadzone są zabiegi speleoterapeutyczne.

Po Jaskiniach udajemy się do ruin Amfiteatrum (amfiteatru cywilnego), w którym bawili się mieszkańcy najdalej na północny-wschód wysuniętego miasta w cesarstwie. Obiekt mógł pomieścić nawet 16 tys. widzów, więc był jednym z rekordowych.

Potem kierunek slumsik, po drodze jeszcze zakupy.

Dziś jeszcze udajemy się na przejażdżkę tramwajem numer 1 na Margit-sziget, czyli na wyspę Małgorzaty.
Wyspa Małgorzaty to wyspa położona na Dunaju w Budapeszcie. Została sztucznie utworzona z trzech mniejszych wysp w 1950 roku. Ma 2,5 km długości, a w najszerszym miejscu jej szerokość wynosi 500 m. Na wyspie znajdują się hotele, obiekty sportowe, baseny, kluby, restauracje. Poza tym znaleźć tam można ruiny XII-wiecznego kościoła Franciszkanów, ruiny klasztoru Dominikanów i rekonstrukcję kościoła św. Michała z zakonu Premonstratensów, pomniki, fontanny i ogrody takie jak różany czy japoński…
Atrakcją ogrodu japońskiego jest staw, a w stawie wodni koledzy Paulika,

czyli żółwie, sztuczny wodospad,
ogród skalny i karłowate drzewa. W ogrodzie wiją się ścieżki, stąd mimo małej powierzchni możemy nieco pospacerować.
Późnym wieczorem wracamy do slumsika.