Maks. pr.: km/h

Hungary Dzień 13 i Podsumowanie

Wtorek, 7 lipca 2015 · dodano: 08.08.2015 | Komentarze 0

Noc była okropna, gorąco i duszno.
Standardowa pobudka o ósmej, śniadanie i w drogę. Kierunek: Słowacja – Nova Lesna. Ale jeszcze po drodze robimy zakupy, czyli tona salami i tona papryk. No trochę przesadziłem, zdecydowanie mniejsze ilości.
Do Novej Lesniej docieramy koło czternastej.
Znajdujemy nocleg i co tu dalej robić?
Upał straszny, więc jedziemy na termy do Vrbova.
Na następny dzień w planach była Kráľova hoľa, ale nie doszła do skutku, więc jedziemy tylko do Dobšinská ľadová jaskyňa

Otwór do jaskini pod nazwą „dziura lodowa” (ľadová diera) okoliczna ludność znała od dawna. Pierwszego odnotowanego wejścia do wnętrza dokonał E. Ruffíny w towarzystwie G. Langa, A. Megy i F. Fehéra w roku 1870. Jaskinia została udostępniona dla zwiedzających już w roku 1871 dzięki staraniom miasta Dobšina. Już w roku 1881 podjęto próby zainstalowania oświetlenia elektrycznego, które ostatecznie zostało uruchomione w roku 1887. Dzięki temu Dobszyńska Jaskinia Lodowa jest jedną z pierwszych elektrycznie oświetlonych jaskiń na świecie. Zainteresowanie jaskinią rosło. Przychodzili zwiedzający nie tylko z bliskich i dalekich okolic, ale również znamienite osobistości tamtych czas – P. O. Hviezdoslav, S. H. Vajanský i inni. W roku 1890 w Wielkiej Sali urządzili koncert na cześć Karola Ludwika Habsburskiego. W 1893 roku urządzono w jaskini pierwszą letnią jazdę na łyżwach. W roku 1947 J. Mišelnický odkrył Salę Kroplową( Kvapľovoú sieň), J. Ogurčák Północny Korytarz (Severnú chodbu), a L. Šimkovič Białą Salę ( Bielu sieň). W latach 1953–1954 wykonano generalny remont trasy zwiedzania, oświetlenia elektrycznego oraz różnorodne prace zabezpieczające. Obecnie trasa turystyczna ma 475 metry długości.

I tak kończymy urlop w tym roku, z nowymi rekordami i nowymi przygodami, ale to już w podsumowaniu...

Podsumowanie:

Wróciliśmy cali i zdrowi.
Przejechaliśmy autem prawie 3 tysiące kilometrów, autko sprawowało się bez problemu,
zaś rowerem przejechaliśmy zaledwie trzydzieści kilometrów.
Ale za to  mamy czym się pochwalić…
Mamy nowy rekord wysokości na rowerze -  wjechaliśmy na Pasul Urdele (przełęcz Urdele), która osiąga 2145 m n.p.m., a znajduje się ona najwyżej położonej drodze Rumunii - Transalpinie.
Wyprawa górska i zdobyty - Vf. Laitel (2390 m.n.p.m).
I zwiedzone wiele miejsc, między innymi:
Sighișoara – średniowieczne miasto,
Turda – największa kopalnia soli w Europie,
Hunedoara - najpiękniejszy zamek Rumunii.
I wiele innych ciekawych miejsc, gdzie nie byliśmy lub minęliśmy w tamtym roku.
Nie można zapomnieć o pięknym mieście Esztergom i stolicy Węgier – Budapeszt, do którego są plany by powrócić i zwiedzić dokładniej.