Maks. pr.: km/h

Sztolnia Czarnego Pstrąga

Środa, 4 lutego 2015 · dodano: 23.02.2015 | Komentarze 0

Planowaliśmy na dziś wyjazd w Tatry Słowackie, lecz z powodu pogarszających się warunków pogodowych, czyli TRÓJKI zmuszeni byliśmy odwołać wyjazd.
Postanowiliśmy wybrać się w inne góry. Jedziemy do Tarnowskich Gór, a dokładnie do Sztolni Czarnego Pstrąga.
Wyjechaliśmy z Gliwic i po 30 minutach docieramy do Parku Repeckiego.

Rozległy, prawie 200 hektarowy Park Repecki posiadający bardzo bogaty drzewostan (buki, dęby, tulipanowce, kasztanowce, cisy) posiada dwa szyby sztolniowe - szyb "Ewa" i szyb "Sylwester".
My kierujemy się do Szybu Sylwester.

Jest to jedyna w Polsce podziemna trasa turystyczna umożliwiająca zwiedzanie podziemi łodziami - 600 metrowy fragment starej sztolni pomiędzy szybami "Ewa" i "Sylwester".

Przepływ łodziami, które poruszane są siłą mięśni przewodników, ich barwne opowieści związane z górnictwem, to niezwykła przygoda, pozostająca na długo w pamięci.
Sztolnia "Czarnego Pstrąga" stanowi ciekawy fragment najdłuższej w systemie tarnogórskich kopalń rud ołowiu i srebra sztolni "Głębokiej" kopalni "Fryderyk", wybudowanej w latach 1821-1834. Sztolnia ta odwadniała rejon górniczy Bobrowniki Śl. oraz rejon Suchej Góry. Spływającą wodę z wyrobisk górniczych w tych rejonach odprowadzała ona do rzeki Dramy. Cała sztolnia drążona jest w skale dolomitowej. W miejscach występowania iłów względnie kurzawki, gwarkowie wzmacniali ociosy i stropy obudową murowaną.

Schodzimy Szybem Sylwester

...krętymi schodami, skąd rozpoczyna się przepływ zestawem łodzi.
Sztolnia "Czarnego Pstrąga" jest częścią ogromnego, podziemnego labiryntu w postaci wyrobisk, korytarzy, komór i chodników o łącznej długości około 150 km.
Dla ruchu turystycznego udostępniono w 1957 roku 600 metrowy odcinek sztolni na głębokości 20-30 m pod ziemią pomiędzy szybami "Ewa" i "Sylwester".
Płynąc obserwujemy w migotliwym świetle lamp karbidowych ocios skał, na których są widoczne pionowe, nieco skośne rowki czyli ślady otworów strzałowych. Szerokość chodnika sztolniowego waha się od 1.20 do 2.50 metra, wysokości 2,20 do 4,00 m, a głębokość od 0.70 do 1.00 m wody.

W migotliwym świetle wprawne oko może dostrzec pstrąga. Wydaje się być czarny, stąd też przyjęła się nazwa chodnika sztolniowego jako „Czarnego Pstrąga”, która funkcjonuje po dzień dzisiejszy.
Wychodzimy szybem Ewa.

Spacerkiem idziemy w stronę auta.
Może nie były Tatry, ale w górach byliśmy. A nazwa miasta pochodzi od wsi wchłoniętej przez miasto, której nazwa wywodzi się od tarniny - Tarnowice oraz słowa gory, co w po staropolsku oznaczało kopalnie.